Powered by Blogger.
RSS

Saturday, November 27, 2010

KUPATRIKAN IA DI PUSARA SAHABATKU

Tanggal 19 November 2010, alam seakan sepi, bisu, tidak mampu mengungkapkan bicara, redup, hujan renyai-renyai sambil bayu perlahan bertiup longlai mengiringi pemergian seorang hamba dari dunia yang fana ini menuju ke alam yang abadie. Pemergiannya sungguh ku rasai, ku meniti kedewasaan ini bersamanya, ku menjalani kematangan ini juga bersamanya, riuh tawa hiba pernah dahulu ku kongsikan bersama. 

Mengapa ia pergi tanpa sempat ku bersua dengannya? begitu deras masa mengalir, tanpa memberi ku ruang dan peluang untuk kesekian kalinya.

Allahyarham Taufiq Bin Ahmad, ( 1987 -2010 ) Itulah sebuah nama yang mempunyai epilog hidup yang tercoret di dalam kisah dan kenanganku. 25 November 1986 aku dilahirkan, tarikh keramat yang menjadi kenangan manis buat keluargaku, tatkala aku dilahirkan kedunia, .. sebulan selepas itu, 2 Januari 1987, lahirnya insan yatim yang tidak berayah, Insan yang ingin ku nukilkan di dalam bingkisan ku ini, yang kini sedang melayari alam yang belum pernah kita bayangi.

Aku hidup berjiran dengannya, rumah kami rapat-rapat, aku anak bongsu daripada lima orang adik beradik dan Allahyarham pula anak yatim tunggal. Kamilah tempat ia melepaskan kerinduan untuk memiliki sebuah keluarga. Ku tahu ia ingin benar merasai bagaimana memiliki seorang abang, kakak, dan yang paling pasti seorang ayah. kami begitu akrab, namun seringkali jua kami bergaduh, bertumbuk, tak bertegur sapa dan yang paling tak kan ku lupa aku pernah tidak tersengaja lastik batu sehingga berdarah dahinya. itu tak akan aku lupa selamanya. Taufiq, maafkan aku kerana pernah menyakitimu. Sedih bila mengenangkan saat itu, terasa ingin ku putar kembali masa itu agar ia tidak terjadi.

Kenangan itu semakin bermain dalam mindaku, benar kata orang tiada istilah putus dalam persahabatan, walau kami berselisih macamana pun kami pasti akan berbaik semula. Sungguh indah apabila ukhwah dan persahabatan ini diasaskan kepada keikhlasan dan kejujuran sebagaimana persahabatan Nabi Muhammad SAW dengan para sahabat baginda yang tiada tolok bandingnya untuk kita contohi. Qudwatun Hasanah dalam segenap bidang.

Pemergian Allahyarham amat menyentuh intuisi sanubari ini, apatah lagi aku tidak sempat menatap wajahnya kali yang terakhir, wajah yang pernah mengisi hidupnya bersama-samaku sejak dari kecil sehinggalah dewasa. Kami sama-sama belajar apa itu alif ba ta, apa itu A B C, dan kami juga sama-sama kena marah lantaran kenakalan kami meredah sungai, parit, paya, mandi manda bersama-sama rakan taulan yang lain. Tidak pernah ku lupa semua itu sahabatku.

Benarlah kata orang apabila ia masih ada dihadapan mata, kita jarang mensyukuri, jarang menghargai, namun pabila ia lenyap dari pandangan tidak berguna lagi kita menyesali. Sewaktu dia jatuh sakit aku hanya sempat menziarahinya sekali sahaja, itupun dia dalam keadaan koma tidak sedarkan diri. Aku hanya mampu menatapnya, diiringi dengan doa agar ia cepat sembuh dan kembali mengukirkan senyuman buat bonda mu dan kami semua sahabatmu.

Namun, semua itu tinggal kenangan, Allah SWT lebih menyanyanginya, penderitaan yang ditanggung akibat buatan sihir itu berakhir dengan terhentinya hembusan nafasnya ke udara. Udara yang segar tidak lagi mampu dihirup dan diproses oleh jantung. Jantung berhenti berdegup. Malaikat Izrail datang memberi salam lalu memberi isyarat dunia fana ini akan habis semuanya, selamanya.

Masa yang berlalu kini aku isikan dengan iktibar dan pengajaran, aku dapat merasai dan lebih menyakini bahawa MATI ITU BENAR, KUBUR ITU BENAR, SYURGA DAN NERAKA ITU JUGA BENAR kerana aku menyakini, sahabatku kini sedang menyaksikan dengan hakiki semua itu. Kini gilirannya, pernahkah aku terfikir bila pula giliran aku bakal dijemput oleh Tuhanku??

Pemergiannya memberiku seribu makna, kini aku memiliki ibu dan ayah serta keluargaku yang amat ku kasihi. Aku juga dikurniakan oleh dua insan yang amat kusayangi, seorangnya ku anggap seperti adikku dan saudara kandungku sendiri, dia amat dekat denganku, walaupun seing kami berselisih, namun itu sudah menjadi adat dalam ukhwah, dan seorang lagi bakal mewarnai hidupku dan pemberi zuriat kepada keluargaku. Aku amat menghargai mereka semua. Ya Allahjadikanlah perpisahanku dengan sahabatku ini, Allahyarham Taufiq bin Ahmad perpisahan yang sementara yang akan membawa kepada pertemuan selamanya di akhirat kelak. Amen. Sedekahkan AL-FATIHAH untuknya.

Cetusan 1986-1987
 

5 comments:

  1. al-fatihah.. semoga rohnya ditempatkan dalm kalangan gol yg beriman.. ~amiin...

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih Syahirah,...terkadang rindu ini bertandang...

    ReplyDelete
  3. al fatihah~kalau ustaz teringat,sedekahkan sahaja bacaan ummul kitab ini padanya.. :)

    ReplyDelete
  4. al fatihah.. semoga rohnya ditempatkan dalam golongan yang beriman... amiin..

    betul ust, bila seseorang itu tiada baru kita menyesal... rindu padanya..

    thanks, ust... berkongsi...

    ReplyDelete
  5. Terima kasih semua... Moga Doa kalian juga mengiringi pemergiannya ke alam baqa'

    ReplyDelete