Powered by Blogger.
RSS

Friday, November 26, 2010

WAJARKAH TREND MELUAHKAN PERASAAN DI CORONG RADIO

Assalamualaikumwarahmatullah

Tertarik saya dengan satu rancangan radio swasta yang sedang meningkat popular sejak mutakhir ini sehingga berjaya menduduki rating No.1 negara. Rancangan dan lagunya yang sering diputarkan menggamit jiwa dan menepati citarasa pendengar. Apa tidaknya stesen radio ini berkonsepkan muzik retro sekitar 50-an sehinggalah 90-an yang rata-rata lagunya evergreen dan meninggalkan nostalgia yang cukup mendalam kepada pendengar.

Apa yang menjadi perhatian saya ialah apabila radio ini memuatkan satu slot dimana para pendengar diberi kebebasan untuk menyuarakan luahan rasa hati untuk dikongsi bersama. 

Apabila mendengar slot rancangan radio yang dimaksudkan ini, rata-rata pendengar memberikan respon sebagaimana yang diminta. 

ADA dikalangan pendengar cuba mengutarakan sesuatu yang menjadi belenggu dan permasalahan hidup yang agak kronik. Antara permasalahan yang sempat saya ikuti ialah masalah rumahtangga suami isteri, hubungan adik beradik, dan sebagainya.

Sesungguhnya sesiapa pun pasti akan menantikan sesuatu jawapan yang mampu membina dan sekurang-kurangnya dapat meringankan masalah yang dihadapi. Namun, agak menyedihkan sebenarnya apabila jawapan yang dilontarkan oleh juruhebah yang bertugas itu sesuatu yang menjengkelkan. 

Seakan mereka mempermainkan isu masalah tersebut dan menjadikannya sebagai lawak jenaka yang diakhiri dengan hilai tawa mereka. Terkadang rakaman itu diputarkan berkali-kali di dalam radio terbabit yang bertujuan untuk mempromosikan slot rancangan mereka itu.

Bagi saya, tidak sepatutnya mereka memperlakukan sedemikian, walaupun mereka adalah diantara agen hiburan. Maruah dan sensitiviti orang lain perlu dijaga supaya hormat menghormati itu kan terus subur. Walaupun kita ingin mengejar sesuatu nilai komersial yang lebih tinggi, biarlah ia berhemat dan selamat.

Saya tidak bersetuju dengan trend radio zaman sekarang yang lebih mementingkan hiburan daripada nilai estetika budaya bangsa,agama, dan negara yang lebih praktikal. Saya menyeru supaya rancangan seperti ini perlu dikaji semula supaya adab kesopanan bangsa melayu tidak akan gugur ditelan zaman.

Cetusan1986

No comments:

Post a Comment